SALAM SEJAHTERA DAN SELAMAT DATANG



RESEPI-RESEPI INI TERHASIL DARI MASAKAN KEGEMARAN SUAMI DAN ANAK-ANAK ACIK MILEE. KEPADA SESIAPA YANG INGIN CUBA RESEPI INI DI PERSILAKAN....IANYA BOLEH DIUBAH SUAI MENGIKUT CITA RASA TERSENDIRI. BLOG INI PULA TERCIPTA ATAS PERMINTAAN SEORANG SAHABAT LAMA.









Saturday, December 25, 2010

KARIPAP DAGING

INTI
BAHANNYA:
1 kg kentang.(dibuang kulit dan di potong dadu)
1 paket kecil rempah kari.
1 biji bawang besar.(potong dadu)
5 biji bawang merah. (blend)
2 ulas bawang putih (blend)
500 gm daging cincang
4 ketul kiub ayam
Minyak masak
Sedikit air.
CARANYA:
Panaskan minyak.
Tumiskan bawang yang diblend.
Masukkan rempah kari yang di bancuh dgn sedikit air.
Biarkan mendidih.
Masukkan kentang, daging cingang,bawang besar,kiub ayam,air dan biarkan mendidih sehingga kentang dan daging empuk.
Kacau2kan.
Bila kuahnya dah pekat.
Tutup api.
Angkat dan biarkan sejuk.
(boleh juga di masukkan daun sup kepada sesiapa yang mengemarinya)
KULIT
BAHANNYA:
1 kg tepung.
1 cawang minyak masak yang dididihkan.
Garam dan air secukupnya.
CARANYA:
Gaulkan tepung bersama minyak masak sehingga rata.
Masukan air yg di bancuh dengan garam.
Gaul hingga sebati dan tidak melekat di jari.
Boleh la di buat karipap.
Goreng dan di makan..

Wednesday, November 24, 2010

SOTONG SINGGANG (asam)

BAHANNYA:
10 ekor sotong
1" halia(hiris)
1 biji bawang besar (hiris)
3 ulas bawang putih (hiris)
1/2" lengkuas(hiris)
10 biji cili kecil
4 keping asam keping
Garam
Air
CARANYA:
Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masakkan sehingga mendidih dan masak.
Angkat dan hidangkan bersama nasi panas.

Monday, November 22, 2010

MEE BANDUNG

BAHANNYA:
1 bungkus mee kuning
Sedikit daging ayam
7 biji telur
10 ekor udang basah
5 ekor sotong
1 sudu udang kering
2 sudu besar cili kering (blander)
Sedikit kacang tanah hancur
4 ulas bawang putih
5 ulas bawang kecil
sedikit gula
Garam
1 senduk sos cili
1 senduk sos tomato
Sawi
Carot
Minyak masak
Sedikit air
CARANYA:
Panaskan minyak.
Masukkan cili kering,bawang putih,bawang kecil,udang kering.
Tumis hingga naik bau.
Masukkan ayam,air,sos tomato,sos cili.
Biarkan mendidih dan masukkan kacang tanah,sotong dan udang.
Masukkan carot dipotong2,mee,sawi..
Kacau rata,biarkan mendidih dan masukkan telur sebiji2.
Biarkan telur masak seperti mata .
Padamkan api dan boleh dihidangkan untuk 7 orang makan.
RESEPI DARI KERATAN AKHBAR YG TELAH LAMA DI TAMPAL DLM BUKU...MENGUMPUL RESEPI.

Friday, November 19, 2010

KERABU DAGING

BAHANNYA:
Tak perlu sukatan,ikut cita rasa je.
Daging(rebus hingga empuk,hiris)
Bawang besar(dimayam)
Tomato biji(hiris)
cili kecil @ besar(hiris
Jus limau nipis
Krisik
Garam
CARANYA:
Gaulkan hingga semuanya sama rata.
Mana yg rasanya kurang tambahkan.
Sehingga sesedap rasa.
RESEPI DARI MAK MERTUA ORANG PERLIS.

Tuesday, November 9, 2010

IKAN PATIN PAIS



BAHANYA:



2 ketul ikan patin.(boleh guna apa2 ikan je)

5 biji cili kecil

1 biji cili besar

2 biji bawang merah

1 ulas bawang putih

1 btg serai

sedikit daun kunyit dihiris halus

garam

1 senduk tempoyak

daun kunyit @ daun pisang




CARANYA:


Ikan digaul dgn garam dan kunyit.

Bland @ tumbuk cili,bwg merah,bwg putih,garam di campurkan bersama tempoyak.

Gaulkan semua bahan di atas bersama ikan.

Letakkan di atas daun pisang @ kunyit masukkan serai ketuk dan bungkuskan.

Boleh la di bakar sehingga masak.

Dimakan bersama nasi panas2.


RESEPI ARUAH MAK.


IKAN MASAK CUKA

BAHANNYA:
2 ekor ikan cencaru @ lain2 ikan.
5 biji cili kering
5 ulas bawang putih dihiris
5 ulas bawang merah di belah 4
1 inci halia dihiris
1 sudu teh halba
3 sudu cuka makan
air
minyak masak
garam
gula.
kunyit serbuk
CARANYA:
Ikan dipotong jadikan beberapa ketul gaulkan dgn garam dan kunyit.
Ikan digoreng dahulu dan ketepikan.
Minyak yg dh panas td di keluarkan tinggal sedikit.
Masukkan cili kering,bawang putih,merah,halia,halba dan gorengkan sehingga nampak layu.
Masukkan cuka dan air.
Biarkan mendidih dan masukkan ikan yg telah digoreng tadi.
Biarkan 10 minit dan tutupkan api.
Sedap dimakan dgn nasi panas2.
Masakan ini makin lama di simpan makin terasa keenakkannya.
RESEPI DARI IBU MERTUA ORG. PERLIS.

Monday, October 25, 2010

MEE REBUS TELUR

 
BAHANNYA:
1 bungkus mee kuning
1/2 kg daging batang pinang
Sawi
5 biji telur
3 ulas bwg putih
3 biji bawang merah
5 ekor sotong
10 ekor udang
1 keping fish kek
10 biji fish ball
lada sulah
Serbuk lada hitam
Minyak masak
Garam
Air
CARANYA:
Panaskan minyak.
Tumiskan bawng putih dan merah yg telah dihiris.
Masukkan air secukupnya.
Masukkan daging,udang,sotong yg telah di potong.
Kemudian masukkan mee,garam,lada sulah dan lada hitam.
Biarkan mendidih..masukkan sawi.dan telur.
Telur biarkan masak sebiji2.
Angkat dan hidangkan bersama cili jeruk @ cili potong bersama kicap masin.

Saturday, October 23, 2010

AYAM MASAK MERAH

BAHANNYA:
1 ekor ayam.(potong2)
Kunyit serbuk
3 biji bawang besar (bland)
2 ulas bawang putih(bland)
1" halia(bland)
3 btg serai
3 sudu besar cili kering bland.
3 sudu besar minyak masak
1/2 botol sos cili
1/2 botol sos tomato
1 sudu besar gula
Garam
2 biji tomato belah 6.
1 btg carot merah di potong2 nipis2.
CARANYA:
Ayam digaul dgn garam dan kunyit.
Ayam digoreng sehingga kekuningan.Ketepikan.
Panaskan minyak dan tumiskan cili,bawang besar dan bawang putih.
Biarkan naik minyak.
Masukkan sos tomato,sos cili,carot,gula,garam,serai dan tomato biji.
Biarkan mendidih.sebingga semua bahan masak.
Angkat dan tuangkan di atas ayam goreng tadi.
Bolehlah di makan.
(boleh juga di masukkan sedikit susu cair dlm masakan ini jika mengemarinya)

NASI TOMATO

BAHANNYA:
5 cawan beras wangi @ basmati
2 ulas bawang putih (mayam)
3 biji bawang merah (mayam)
3 kuntuk bunga lawang
6 biji buah pelaga
sesudu kecil bunga cengkih
2 " kulit kayu manis
2 helai daun pandan di simpul
1 cawan susu cair
2 sudu besar minyak sapi
2 sudu besar minyak masak
1 tin tomato puri
1 biji tomato di cincang.
Kismis
CARANYA:
Bersihkan beras dan tuskan.
Panaskan minyak masak dan minyak sapi.
Tumiskan semua bawang,rempah,daun pandan.
Masukkan beras dan goreng beras sehingga nampak retak2.
Masukkan air,garam,tomato cincang,tomato puri dan susu cair secukupnya.
Kacau rata.
Biarkan sehingga masak.
Taburkan kismis.

Tuesday, October 19, 2010

IKAN TALAPIA DAN SAYUR STIM

 TALAPIA STIM
 
 
PATIN STIM
 
 
 
BAHAN A
1 ekor ikan apa saja...spt patin,talapia.
3 btg serai
Sedikit air asam jawa
Beberapa helai daun limau purut
Garam
Bersihkan ikan,gaul dgn air asam jawa dan garam.
Perapkan sekejap.
BAHAN B
Cili kecil @ besar
1biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 " halia
1 biji tomato
Bland kan semuanya.
BAHAN C
Sayur2 kegemaran kobis,carot,bunga kobis dll.
Ikan diletakkan dlm bekas tahan dikukus,tuangkan semua bahan di bland td ke atas ikan.
Ketuk2 serai letas kan di atas ikan bersama sayur2.
Letakkan ke dlm kukus.
Kukus selama 45 minit...@ sehingga masak.

SESUAI HIDANGKAN BERSAMA NASI PUTIH DAN SAMBAL BELACAN.

Sunday, September 19, 2010

IKAN TAUCHU

BAHANNYA:
Apa2 jenis ikan.
Tauchu
Cuka
Gula
Timun
Cili besar
Bawang besar
Air
Minyak masak
CARANYA:
Ikan digoreng garing.
Angkat dan ketepikan.
Cili,bawang besar,timun dipotong dadu.
Panaskan minyak,masukkan semua bahan diatas.kecuali ikan.
Masak hingga mendidih dan masukkan ikan goreng tadi..Biar mendidih.
Padam api,angkat tuangkan dlm mankuk dan hidangkan..

IKAN 3 RASA

BAHANNYA:
1 ekor ikan siakap @kerapu @ bawal @ merah @ aji2
Sedikit timun
Sedikit cili bengala merah,kuning,hijau
Tomato biji
Epal
Limau sunkies
Bawang besar
Sos cili
Sos tomato
Sos ikan
Sos tiram
Garam
CARANYA:
Ikan dibersihkan di gaul dgn garam kunyit. kemudian
di goreng.angkat dan ketepikan.
Semua sayuran,buah2an di potong dadu.
Panaskan minyak.
Masukkan semua bahan sayuran dan buah2an.
Masukkan semua jenis sos.
Masukkan sedikit garam.
Biasanya jika byk jenis sos digunakan.garam x perlu di masukkan.
Biarkan mendidih sedikit..angkat dan tuangkan di atas ikan yang telah digoreng tadi.

PECAL

BAHANNYA:
A
Beehun
Kacang panjang
Sengkuang
Tempe
Daun pucuk ubi
Kangkung
Timun

B
Kacang tanah
Minyak masak
Belacan
Garam
Gula merah
Gula pasir
Cili kering
Bawang merah
Air asam jawa

CARANYA:
A


Kacang panjang,kangkung,daun pucuk ubi,beehun di celur.
Sengkuang dan timun di hiris.
Tempe dihiris nipis dan digoreng.


B
Membuat kuahnya.
Kacang tanah,belacan,cili kering,bawang merah di goreng dgn sedikit minyak sehingga garing.
Tumbuk @ bland semua bahan yg di goreng.
Masukkan sedikit air suam.
Masukkan gula merah,gula pasir,garam dan air asam jawa
Gaul sehingga rata. Rasa sedikit,jika ada kekurangan tambahkan sedikit lagi bahan2 tadi.
Silakan mencuba.

SAMBAL KICAP

BAHANNYA:
Cili padi 30 biji.
Sebiji bawang merah.
Sedikit kulit kayu manis.
Kicap manis.
1 sudu cuka makan.
Masukkan semua ke dalam blander. Blandkan.
Boleh la di makan bersama apa jenis sup pun.
Soto @ bakso.

Wednesday, September 15, 2010

MASAK TEMPOYAK TULANG RUSUK


BAHANNYA:

Tulang rusuk @ apa2 tulang bersama daging sekali la..
Daun kesum
Bunga Kantan
Tempoyak
Cili padi
Garam


CARANYA:

Tulang direbus sehingga empuk dagingnya.
Masukkan cili padi dibland @ ditumbuk,tempoyak,bunga kantan,daun kesom dan garam.
Biarkan mendidih.
Tutup api dan angkat.
Boleh la dimkn dgn nasi putih.

Tuesday, September 14, 2010

SUP GEAR BOX

BAHANNYA:
2 kaki lembu @ kerbau (potong 8)
Sedikit tulang rusuk.
3 bungkus sup bonjut tulang.
3 bungkus sup bonjut biasa.
4 biji bwg besar dimayam.
5 inci halia di potong halus.
2 labu bawang putih di mayam.
Minyak masak
Air
Garam
Serbuk lada hitam.
Serbuk lada sulah.
CARANNYA:
Tumis kesemua bahan kecuali tulang2.
Tumis sehingga garing.
Masukkan air.
Masukkan tulang2.
Biarkan direbus sehingga empuk
Apabila sudah empuk daging yang ada pada tulang.
Masukkan lada sulah,lada hitam dan garam.
Setelah semuanya secukup rasa.
Boleh la di makan bersama bee hun @ apa saja yang sesuai bersama sambal kicap.

Monday, August 23, 2010

IKAN SUMBAT KELAPA

BAHANNYA:
Ikan cencaru @ terubuk @ haruan'
Di belah belakang dan dibuang perut,ingsang dan dibersihkan.
Lumurkan dgn garam dan kunyit,
INTINYA:
Kelapa mesin putihnya sahaja.
1 sudu jintan manis.
1 asam keping di hiris halus.
1 helai daun kunyit di hiris halus.
2 biji cili padi dihiris halus.
Garam
Perasa jika suka.
Tumbuk @ mesin kering kesemuanya.
Gaul rata.
Masukan kedlm ikan yg di belah belakang tadi.
Balut dgn daun kunyit dan bakar sehingga masak..
Angkat dan boleh la di makan bersama nasi putih...
RESEPI INI DI BERI OLEH MAK MERTUA.DIA ORG PERLIS.JIKA ADA YG LUKA @ PEMBEDAHAN BOLEH LA MENGGUNAKAN IKAN HARUAN.

SAYUR SOS TIRAM

BAHAN:


Sawi pak choy.Sos tiram.Cili kecil diketuk.Udang kering.Bawang besar hiris.Bawang putih hiris.Minyak masak. Sedikit tepung jagung bancuh dengan air.


CARA:


Sawi di celur sekejap. Ketepikan.Panaskan minyak,tumis bawang putih bersama bawang besar,cili kecil dan udang kering.Masukkan sos tiram dan tepung jagung yang di bancuh dengan air tadi..gaul rata dan tutup api. Tuangkan di atas sawi yang telah di celur tadi...


RESEPI DIAMBIL DARI KERETAN AKHBAR. SAYUR KEGEMARAN ANAK-ANAK.






KETAM BAKAR BERSAMBAL


Sunday, August 22, 2010

CHIKEN CHOP


Resepi ni sy dpt dr macam2 sumber..

CARA MEMBUATNYA:

Ayam diperap dgn. jus lemon,garam,paprika, serbuk lada sulah dan serbuk lada sulah.
Perap lebih kurang setengah jam.
Kemudian digolek2kan di atas tepung gandum.
Pas tu celup dlm telur dan golek2kan di atas serbuk roti.
Goreng la sehingga masak.


SOS:
Lihat dlm resepi BBQ

KENTANG PUTAR:
Lihat dlm resepi kentang putar.



POPIA SOSEJ CHEESE

Popia ni memang kegemaran anak-anak..lagi2 ada cheese.
Sosej balut dgn kulit popia.
Goreng dan mkn dgn sos.

Saturday, August 21, 2010

IKAN BAKAR BERSAMBAL

Ikan ni resepi dari kakak ipar yg tiap tahun berniaga di Bazar Ramadhan.
Ikan yang sering digunakan iaitu ikan pari,patin,keli dan talapia.
Setelah dibersihkan ikan diperap dgn garam dan limau kasturi.
Sambal tumisnya..Blander cili kering
Blandar 5,6 biji bawang besar.. dan 3 ulas bawang putih.
Tumiskan.
Sambil tumis tu masukkan asam jawa,gula,dan garam.
Masakkan sehingga betul2 pekat.
Bakar la ikan tu dan letakkan sos tu di atasnya.
Perahkan limau kasturi diatasnya,
Angkat dan boleh la di makan...

SOLOK LADA

Ni dibuat mengikut cara aruah mak.
Ikan selayang @ kembung @ pelaling di rebus dgn asam keping dan garam.
Ambil isinya di tumbuk halus bersama bawang merah,bawang putih ,serbuk lada hitam dan kelapa yg di ambil putihnya sahaja.
Keluarkan dan gaul bersama garam dan sedikit gula..Gaul sehingga semuanya rata.
Kemudian belah cili hijau jgn putus. Buang bijinya.
Masukan bahan yang di gaul tadi ke dlm belahan tu dan tekan2 untuk padatkannya.
Rebuskan bersama sedikit santan. @ goreng...

Friday, August 20, 2010

SAMBAL BELACAN BELIMBING BULUH JUS LEMON

BAHANNYA:
Cili Api.
Belimbing Buluh.
1/2 biji lemon ambil jusnya.
Belacan
Sedikit gula.
CARANYA:
Tumbuk cili api sehingga hancur.
Masukkan belacan , gula dan belimbing.
Tekan dan gesekkan sehingga semuanya sebati.
Keluarkan dari lesung batu..dan tuangkan jus lemon dan gaulkan dengan sudu sehingga sebati.
Bolehlah dicicah dgn ulaman semasa makan nasi dll.

POPIA PEDAS UDANG

Timun,sengkuang,taugeh,karot dan udang di goreng sedikit layu bersama kiub bilis. Sayuran di atas digulung dlm kulit popia. Popia yg siap digulung.
Popia yg siap digoreng.
Bahan pedasnya:


Cili diblander bersama bwg putih dan besar.

Panaskan minyak dan tumiskan bahan blander

Masukkan gula & gula melaka @ gula kabung @ merah.

Masukkan garam dan asam keping @ asam jawa. Masak sehingga pekat.

Tuangkan atas popia dan gaulkan sehingga rata.

Boleh la di makan..



IANYA TEHASIL DISEBABKAN ANAK2 TAK PUAS HATI..BELI SEDIKIT POPIA KAT BAZAR RAMADHAN..JADI BUAT LA DAPAT 30 BIJI..ANAK2 MAKAN SAMPAI PUAS HATI LA....HARI SETERUSNYA DAH X SEBUAT LAGI HAL NAK BELI POPIA.

Wednesday, August 18, 2010

MEE GORENG

Mee goreng ni tak payah la sy bg resepi...sbb semua org tau membuatnya dan tak pelik pun.

TEMPOYAK TIMUN TELUR ITIK


Yang ini saya dah tau rasanya dari kecek2 lg..masa tahun 70an..orang kampung saya ada yang menanam padi huma @ bukit. Bersama padi tu mereka tanam sayur bayam,maman dan timun tahun. timun tahun ni bila dh tua @ masak dia berubah warna kulitnya kepada kekuningan dan keperangan. Ada jual di pasar2 raya sekarang ni. Timun ni besar dari timun2 biasa..nak buat masakan @ salad ni kena guna timun mudanya.Maklum orang dulu2 nk tunggu padi membesar dan boleh dituai...ini la cara termudah sediakan makanan.
BAHANNYA:
2 biji timun.
2 biji telur direbus(boleh guna telur itik @ ayam)
sedikit cili kecil.
2 sudu besar tempoyak.
Garam
CARANYA:
Timun dibelah dua dan kukup dgn sudu ambil isinya sahaja.
Kupas telur yg telah di rebus,belah dua.
Masukan tempoyak,cili potong halus dan garam.
Gaul semuanya.Macam salad.
Boleh la dimakan bersama nasi putih yg panas2.
Sesuai untuk orang bertani..Lepas padi dituai.tanah tu di tanam pokok getah...semasa pokok getah masih kecil lg. Boleh la tanam pisang dan jagung pulak..akhirnya tempat tu jd la kebun getah.

BUBUR LAMBUK

BUBUR LAMBUK VERSI SAYA.
BAHANNYA:
Tak ada sukatannya la yek.
Beras
Air
Lada hitam hancur
Garam
Sotong
Udang
Bayam
Santan
Carot
CARANYA:
Bersihkan beras 2 cwn..airnya 6 cwn..baru la jd bubur.
Bila dah jd bubur,masukan semua bahan lain di atas.
Gaulkan dan bila semuanya dh kelihatan masak.
Tutup api dan boleh la dihidangkan..
Campuran bubur ini bolah juga dimasukkan daging @ bilis @ isi ikan dan sayur paku merah yg memang resepinya. Disebabkan susah nak dapatkan pucuk paku tu...saya masukkan carot dan bayam je.

JEMPUT JAGUNG MANIS

Jemput ini anak2 makan semasa pergi ke rumah moyang sedaranya di TMN LIPIS. Sedap sangat kata anak2.Siap minta resepi dari moyangnya.Orang tua tu bagi resepi dan jagung manisnya juga. Esoknya balik rumah saya pun buat la mengikut resepi yang diberi...tp anak2 kata..x sesedap moyang tu yang buat. Moyang ni pangkat panggilan je..orgnya muda lg.
BAHANNYA:
Jagung manis
Bilis
Garam
Sedikit gula
Jagung yang dihiris nipis2
Air.
Minyak masak
CARANYA:
Di campurkan semua bahan..sedang elok di buat jemput adunannya. Panaskan minyak dan jemput2kan masuk kuali.
Dah agak garing angkat dan hidangkan bersama sos cili. Boleh di makan sebagai sarapan pagi @ minum petang.

Thursday, July 22, 2010

NASI KEBULI

BAHAN:
Beras wangi 4 kg.
3 genggam bawang merah di hiris
3 genggam serai di hiris
3 genggam ketumbar
3 genggam lada hitam
3 genggam lengkuas di hiris
Ayam
Kunyit hidup di blander
Garam
AYAM:
Dibersihkan dan di lumur dengan kunyit dan garam.

Panaskan air bersama 2 genggam setiap jenis bahannya lada hitam,lengkuas,halia,bawang merah,serai. biarkan mendidih.
Kemudian di masukkan ayam selama 5 minit.angkat. Berapa banyak ayam pun.lakukan seperti itu bagi setiap ekor ayam.
Ketepikan periuk air rebusan.

Panaskan minyak masak bersama daun pandan dan bahan rempah yang di rebus tadi. yang telah di tapis.
Masukkan ayam dan goreng sehingga kekuningan. Angkat bersama rempah tadi.
rempah yg digorang garing memang sedap di makan dgn nasinya.

NASINYA

Gunakan minyak goreng ayam tadi. Panaskan.
tumis bahan rempahnya 1 genggam setiap jenis bahannya lada hitam.bawang merah,halia,lengkuas dan serai.
Masukkan beras yang telah di basuh.
Goreng beras sehingga kelihatan ada retak2 pada beras tu.
Kemudian masukkan air rebusan tadi secukupnya. biarkan masak.
Boleh la dihidangkan seperti di bawah.
RESEPI INI DI AJAR OLEH TOK WAN SAYA. SEMUA SUKATAN BAHAN GUNA GENGGAM DAN GANTANG. SEKARANG NASINYA GUNA BERAS WANGI...MASA DULU2 GUNA BERAS LEMBUT..YANG DI TANAM SENDIRI OLEH ORANG KAMPUNG.NASI INI MASA DULU2 BIASA DI MASAK MASA HARI RAYA @ KENDURI KECIL2...

Sunday, July 11, 2010

LEMPENG SUSU DURIAN

BAHAN:
1 cwn tepung gamdum
1 1/2 cwn air
1 biji telur
1 sudu besar planta
sedikit garam
Minyak masak
CARA:
Campurkan kesemua bahan di atas.
Kacau sehingga sebati.
Panaskan sedikit minyak.
Tuangkan sesenduk bancuhan tadi dan ratakan.
Biarkan masak.
Angkat dan ratakan susu di atasnya .
Gulungkan.
Makan la bersama durian jika suka.

Saturday, July 10, 2010

SAMBAL TEMPOYAK CILI,BILIS TUMBUK

BAHAN:
10 biji cili
20 ekor ikan bilis
Garam
Tempoyak
Ulam-ulam.
CARA:
cili ditumbuk hancur bersama garam.
Masukkan bilis dan ditumbuk lg sehingga halus.
Angkat.Isikan kedlm piring bersama tempoyak
Boleh la diciciah apa2 ulam.

ROTI GULUNG SOSEJ

Masakan sarapan pagi anak no 3. Sbb dia tak nak makan pulut ikan masin dan serunding. Dia memang akan memasak sendiri jika dia tak suka pada masakan yang dah di sediakan.. Siap dia hias lg..Ni mewarisi hobi abahnya...

NASI PULUT

Nasi pulut kukus di makan bersama ikan tamban masin dan serunding..sebagai sarapan pagi ni..Pulut ni di bawa dari rumah mak mertua yang sepatutnya dimakan dengan serawa durian. Tapi anak2 tak suka makan serawa durian. Ikan masin pun dari rumah mertua.Serunding ikan dari jiran dekat rumah abah.

Sunday, July 4, 2010

AYAM MASAK TEMPOYAK


Resepi dan cara membuatnya sama dengan Ikan Patin Masak Tempoyak.

Tuesday, June 29, 2010

PAPRIK CAMPUR

Resepi ini tidak mempunyai sukatan bahan. Cuma bahan2 nya sahaja..Biasanya begitu lah yang di buat.
BAHAN:
Cili kecil di titik.
Bawang putih di titik.
Serai di titik.
Halia dihiris halus.
Sos cili
Sos tomato
Sos tiram
Sos ikan
Ayam
Sotong
Udang
Kacang panjang
jagung muda
Bunga kobis
carot merah
Bawang besar belah 8
Daun limau purut
Minyak masak
CARA:
Panaskan minyak.masukkan bawang putih,cili.
Masukkan semua jenis sos.
Masukkan ayam,sotong dan udang.
Biarkan mendidih.
Kemudian masukkan semua jenis sayuran dan daun limau purut.
Terbalik2 kan.Bila dah masak,angkat dan hidangkan.